Geen reacties

Honda onderzoekt of de elektrische EV Concept tot productiemodel uitgewerkt kan worden. Zo ja, dan zal de volgende generatie NSX een elektrische supercar zijn.

De elektrische conceptcar, waarmee Honda vorig jaar derde werd in de heuvelklim Pikes Peak, wordt mogelijk uitgewerkt tot productiemodel. “We willen dat elektrische auto’s leuk zijn om in te rijden. Het is duidelijk dat deze mogelijkheid, met rond de 1.000 pk, zowel leuk is als dat de gebruikte techniek uiteindelijk in productie genomen kan worden”, vertelde hoofd Research & Development Yosuke Sekino deze week bij een demonstratie. 

Het komt erop neer dat de volgende generatie Honda NSX een volledig elektrische auto wordt. Momenteel bereikt de met 70 kWh lithium-ion batterijpakket en vier elektromotoren uitgeruste EV Concept ‘slechts’ een topsnelheid van 250 km/u. Maar dat doet ‘ie wel razendsnel: de 0-100 km/u-sprint kan in 2,5 seconden voorbij zijn en binnen 6,2 seconden kan de rijder al op 200 km/u zitten. 

Bijzondere techniek

Het bijzondere van de elektrische supercar is dan ook niet zozeer het beschikbare vermogen, maar het feit dat er bij elk van de wielen een apart elektromotortje zit. Daarmee kan het beschikbare koppel (nu 800 Nm) over de wielen worden verdeeld, zodat deze onafhankelijk van elkaar sneller of trager kunnen gaan draaien, met maximale grip als gevolg. Honda wil hiermee ook de Torque Vectoring-techniek verder ontwikkelen. De research & development richt zich op toepassing van het systeem in high performance auto’s, aldus Sekino tegen magazine Autocar

Natuurlijk zal – alleen al door veiligheidsmaatregelen – het gewicht van de auto nog toenemen, en daarmee het bereik van de accu’s afnemen. Dat ligt bij matige snelheid nu op een theoretische 320 km. Maar tegen de tijd dat de auto zou verschijnen – en dat duurt naar verwachting nog zo’n 6 jaar – zullen accupakketten op de markt beschikbaar zijn die een grotere actieradius mogelijk maken. 

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone
Tags:

Geef een reactie

Wordt niet gepubliceerd

* verplicht veld